Strah pred zobozdravnikom
Strah pred zobozdravnikom in občutja tesnobe, ki so s tem povezana, sta spremljevalca velikega števila odraslih ljudi. Takšna občutja lahko povzročijo, da človek, ki sicer razmišlja zelo racionalno, v trenutku, ko se srečuje z zobozdravnikom tega ne zmore. Močna tesnoba lahko sproža celo pojav depresije.
Vse prevečkrat te težave povzročijo dolgotrajno izogibanje zobozdravniku, kar pa pomeni, da se strah le še stopnjuje in se posameznik obrne po strokovno pomoč šele takrat, ko ga pestijo že hude bolečine in je poseg, ki sledi, toliko bolj neprijeten.
Za uspešno reševanje težave s strahom pred zobozdravnikom je zelo pomemben odkrit odnos z osebnim zobozdravnikom. Pacient ima pravico do odkritega pogovora o njegovih strahovih, skrbeh, ki se nanašajo na poseg, o poteku samega posega, možnih poteh reševanja njegovega zobozdravstvenega stanja, upravičen je do odgovorov na svoja vprašanja.
Pacientov, ki se soočajo z občutji tesnobe, ne sme zobozdravnik nikoli siliti v poseg in jih presenečati z načinom izvedbe posega.
Izbira zobozdravnika
Najpomembnejši korak v odpravljanju strahu pred zobozdravnikom je izbira dobrega zobozdravnika. To je lahko le nekdo, ki:
– je potrpežljiv,
– pacientu prisluhne,
– odgovori na pacientova vprašanja,
– je visoko strokovno usposobljen,
– si prizadeva, da je vsako srečanje z njim neboleče in nestresno,
– izraža splošno skrb za pacienta,
– se s pacientom pogovori o preteklih travmah, ki so povzročile občutja strahu.
Dober naslov za izbiro ustreznega zobozdravnika so družinski člani, prijatelji in znanci, ki imajo z obiskom zobozdravnika dobre izkušnje. Posameznik naj nato pokliče ‘kandidate’ za njegovega osebnega zobozdravnika in jih povpraša o njihovem načinu dela, o njihovi ordinaciji, filozofiji, načinih pomoči pacientom, ki se srečujejo s strahom pred zobozdravnikom. Nekatere ordinacije ponujajo svojim pacientom možnost izbire glasbe, ki jo želijo poslušati med posegom, pri drugih lahko pacient izbira film ali oddajo, ki si jo želi ogledati, zato naj pacienti povprašajo tudi o teh možnostih. Zdravnik je tisti, ki se mora za pacientov obisk potruditi in ne obratno.
Prvi obisk pri izbranem zobozdravniku
Prvi obisk pacienta, ki se sooča s strahom, naj bo sestavljen iz odkritega pogovora o pacientovih občutjih in načinu reševanja te težave, če je možno (če pacient privoli), pa se lahko opravi tudi prvi pregled stanja zob in obzobnih tkiv. Zobozdravnik mora s pacientom opraviti tudi pogovor o preteklem zdravljenju njegovega zobovja. Skupaj izdelata načrt zdravljenja, ki bo sprejemljiv za pacienta.
V primeru, da se pacient ob prvem obisku že sooča z bolečino, je potrebno le-to v tem koraku čim bolj omiliti, da bo pogovor sploh možen.
Drugi obisk pri izbranem zobozdravniku
Drugi obisk je namenjen razgovoru o tem, kaj je za pacienta najbolj neprijetno pri sami izkušnji obiska zobozdravnika in kako si predstavlja rešitev teh težav. Opravimo pregled, rtg slikanje in pripravimo načrt zdravljenja. Če je pacient pripravljen, lahko tokrat opravimo že strokovno čiščenje, če pacient tega še ne želi, postopek preložimo. Nikoli na pacienta ne vršimo pritiska.
Nadaljnji obiski
Naslednji obiski tega pacienta pri zobozdravniku naj vključujejo postopno reševanje njegovih zobozdravstvenih težav, vendar se noben poseg ne sme izvesti brez predhodnega razgovora s pacientom. Zdravljenje bo potekalo veliko lažje za oba vpletena, če bo pacient vedno pripravljen na morebitna neprijetna občutja, ki spremljajo posamezne korake zdravljenja (občutenje pritiska, mraza, vročine …).
Zelo koristno je tudi, če lahko pacient bolečino, ki bo sledila, primerja z že znanimi občutji bolečine, npr.: bolečina ob vstavljanju injekcijske igle je primerljiva s tisto, ki se pojavi, če se s prsti ene roke uščipnemo v predel med palcem in kazalcem druge roke. Ko pacient ve, kaj lahko pričakuje, strah in tesnoba kmalu upadeta.
Redni intenzivnejši obiski zobozdravnika naj trajajo do vzpostavitve zadovoljivega stanja. Pacient naj zatem sam skrbi za ustrezno nego in obiskuje zobozdravnika le na rednih kontrolnih pregledih.
Zdravnik se mora zavedati, da je pacient, ki je dobro poučen o postopkih, manj plašljiv in se ne srečuje s strahom pred zobozdravnikom. Zato lahko od zobozdravnika vedno zahteva dodatna pojasnila, nekateri zdravniki pa že sami ponujajo vizualne predstavitve posegov, brošure ali knjige, v katerih lahko pacienti preberejo več o posamezni storitvi. Dober zobozdravnik bo pacientu odgovoril na vsa vprašanja in mu ne bo ‘pridigal’ zaradi strahu in tesnobe, s katero se sooča.
Tesnobo ob obisku zobozdravnika bo pacient premagal samo ob dobri vsakokratni komunikaciji z zdravnikom.